przygotowanie psychiczne

Dusza i ciało stanowią jedność, warto więc przed staraniem o dziecko zadbać o siebie zarówno psychicznie jak i fizycznie. Każda z nas przechodzi przez czas żałoby oraz oczekiwania na dziecko inaczej, dlatego też poniższy spis ma na celu jedynie wskazać możliwe drogi postępowania.

Zakończenie żałoby – po utraconym dziecku przeżywałaś rozpacz, żal i bunt przeciwko temu, co cię spotkało. Być może do końca życia pozostanie w tobie smutek i rana w duszy z powodu dziecka bądź dzieci, które utraciłaś. Jeśli jednak czujesz, że nadszedł czas na spotkanie z ich rodzeństwem, pozwól sobie na zakończenie żałoby i rozpoczęcie przygotowań do kolejnej ciąży. Nie jest to zdradą pamięci zmarłego dziecka, lecz naturalną koleją rzeczy. Masz prawo być mamą i cieszyć się z oczekiwania na swoje kolejne dzieci, nawet jeśli oczekiwanie to nie zawsze będzie radosne. To że będziesz je kochać nie przekreśla twoich uczuć do zmarłego dziecka.

Wykonanie badań – nawet jeśli nie wiadomo co było przyczyną poronienia, wykonanie podstawowych badań pozwoli ci mieć poczucie, iż zrobiłaś wszystko, by wykluczyć poronienie w przyszłości. Dzięki temu choć po części odzyskujesz kontrolę nad własnym ciałem oraz zwiększasz prawdopodobieństwo sukcesu kolejnej ciąży.

Rozmowy z partnerem – warto powiedzieć swojemu mężczyźnie o swych lękach. Nawet jeśli masz poczucie, że nie jest on w stanie zrozumieć wszystkich twych emocji, będziecie mieli szansę ponownego wspólnego przygotowania się do roli rodziców. Pamiętaj, że poronienie było tragedią także dla niego i podobnie jak ty, on także boi się kolejnego niepowodzenia. Dajcie sobie wsparcie i świadomość że możecie na sobie polegać – zwłaszcza teraz, gdy oboje tak bardzo potrzebujecie swojej bliskości.

Rozmowy z przyjaciółmi – przed kolejną ciążą dobrze jest porozmawiać z bliskimi ci osobami, by z jednej strony uporządkować swoje emocje, z drugiej zaś przekazać im swoje lęki i problemy z jakimi się zmagasz. Dzięki temu będą wiedzieli czego od nich oczekujesz i na jaką pomoc z ich strony liczysz. Już sam fakt, że gdy będzie ci źle masz do kogo zadzwonić i pogadać, jest ogromnie pomocny. Jeśli wśród twoich znajomych jest kobieta po poronieniu warto z nią porozmawiać jak radziła sobie po stracie i jak przygotowywała się do zostania mamą.

Aktywność fizyczna – banalnym jest twierdzenie, że w „zdrowym ciele zdrowy duch”, jednak jak dowodzi wiele badań osoby aktywne fizycznie cieszą się lepszym samopoczuciem. Wiedząc iż już niebawem planujesz zostanie mamą, masz teraz ostatnią szansę by zadbać o figurę, a tym samym wzmocnić swe ciało przed ciążą. Jogging, pływanie, siłownia, narty czy długie spacery bardzo podnoszą na duchu, a jednocześnie pomagają ciału nabrać sprężystości i sił.

Dentysta – warto udać się na kontrolę dentystyczną, by wyleczyć wszelkie ubytki, usunąć kamień nazębny (w czasie ciąży zabronione) oraz dokonać fluoryzacji. Dzięki temu łatwiej będzie ci uniknąć problemów z zębami już podczas ciąży oraz wykluczysz ryzyko poronienia spowodowane stanami zapalnymi zębów.

Fryzjer – nic tak nie poprawia samopoczucia jak zadbanie o siebie. Czas przed zajściem w ciążę warto wykorzystać na zmianę fryzury (np. zrobienie wymarzonej trwałej lub pasemek co w czasie ciąży jest zabronione), odwiedziny u kosmetyczki, manikiurzystki lub w salonie piękności. Jeśli marzyłaś o jakimś kosmetycznym szaleństwie lub eksperymencie – zrób to teraz! Wkrótce będziesz piękną przyszłą mamą i twoje eksperymenty obejmować będą jedynie bardzo zdrowe jedzenie.